07 March 2011

SELAMAT HARI WANITA

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini, 8 Mac 2011 merupakan Hari Wanita. Baru aku tahu adanya Hari Wanita sedangkan sebelum ini aku tidak pernah sedikit pun mengambil tahu. Biasa lah, sebelum ini aku masih lagu muda remaja. hehe..

Bersempena Hari Wanita ini, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Wanita yang ke-100 kepada semua yang yang bergelar wanita. 


Memang banyak jasa dan pengorbanan seorang insan yang bergelar wanita bukan? Apatah lagi yang bekerjaya dan mempunyai rumahtangga yang perlu diuruskan dengan kerenah suami dan anak-anak. Memang berat sebenarnya tugas wanita jika dibandingkan dengan lelaki.

Aku tertarik dengan suatu panggilan yang dibuat oleh seorang pendengar radio Hot.fm pagi tadi. Tajuknya begini...Kerana seorang wanita aku... Begitulah tajuknya. Apabila salah seorang pendengar ini menelefon, beliau telah menceritakan kisah percintaannya. Disebabkan seorang wanita yang kini menjadi isterinya, dia telah menghadapi hari-hari yang sukar dengan begitu baik. Isterinya telah banyak bekorban demi rumahtangga mereka kerana beliau telah disahkan menghidap penyakit usus besar. Sepanjang perkenalan mereka, wanita tersebut sanggup mengambil keputusan untuk mendirikan masjid dengan beliau walaupun tahu akan penyakitnya itu. 

Sangat besar pengorbanan wanita itu bukan? Demi cinta dan kasih sayang, dia sanggup bekorban. Sanggupkah kita bekorban sebegitu?

Aku ingin menyimpulkan bahawa, kita sebagai manusia telah ditentukan Qada dan Qadarnya. Jika Dia telah menentukan jodoh kita, maka kita harus menerimanya dengan hati yang terbuka. Tidak semua manusia itu sempurna dan yang sempurna hanyalah Allah S.W.T. 

Begitu juga dalam pergaulan kita dengan masyarakat. Kita seharusnya menjaga adab dan sopan supaya dipandang mulia sebagai seorang wanita. Wanita adalah hiasan dunia, dan sebaik-baik wanita adalah wanita solehah. Setiap patah perkataan yang keluar daripada mulut kita turut melambangkan identiti kita sendiri. Jika buruk, buruklah yang akan dipandang. Jika baik, maka baiklah semuanya. Semua bergantung kepada diri kita sendiri sebagai seorang wanita. Oleh itu, renung-renungkan dan selamat beramal sebagai seorang wanita sejati yang taat kepada perintah Allah dan RasulNya. Sekian.


No comments:

Post a Comment