07 March 2011

SINDIRAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Adat manusia, pasti ada sahaja yang suka bercakap-cakap belakang. Apabila disuruh berhadapan, tidak pula beraninya. Aku pun kadang-kalan pelik dengan perangai manusia sebegini.

Ketika aku dalam kelas sebentar tadi, aku telah disindir oleh seorang rakan. Hal ini disebabkan oleh aku tertidur dan tidak dapat hadir ke jamuan makan rakanku semalam. Aku sudah meminta maaf kepada rakan tersebut, dan mengakui kesilapanku.

Aku tahu ramai yang sering bercakap belakang dan menyindir. Namun, apa yang aku lakukan hanyalah berdiam diri dan hanya memekakkan telinga sahaja. Seperti kata pepatah, masuk telinga kanan keluar telinga kiri.



Begitu juga dengan masyarakat terdahulu yang gemar menggunakan bahasa tertentu sebagai sindiran. Ada dalam kalangan mereka menggunakan unsur alam bagi menyampaikan maksud yang hendak diperkatakan. Sangat menarik lagi apabila mereka bijak dalam menggunakan bahasa tersebut dengan berbunga-bunga.

Antaranya ialah dalam bentuk pantun :


Apa guna berkain batik,
Kalau tidak memakai capal,
Apa guna beristeri cantik,
Kalau tak pandai menumbuk sambal.

Maksud : Isteri yang cantik tidak dianggap sempurna sekiranya tidak pandai menguruskan kerja-keja di dapur.

Dari Kelang lalu ke Jawa,
Naik sigai ke atas atap,
Ikan kering lagi ketawa,
Mendengar tupai membaca kitab.

Maksud : Kitab selalunya dibaca oleh orang yang berpengetahuan. Oleh itu, jika orang yang dianggap  tidak berilmu menunjukkan kemahirannya, pihak lain pasti akan ketawa kerana tidak percaya.

Begitulah serba sedikit tentang bahasa sindiran yang digunakan oleh masyarakat terdahulu dan masih digunakan sehingga kini. Bahasa sindiran tidak hanya terdiri daripada pantun sahaja, tetapi turut terdiri daripada peribahasa, pepatah, perbilangan, bidalan dan perumpamaan. Oleh hal yang demikian, kita seharusnya pandai menilai setiap maksud yang ingin disampaikan supaya tidak terkeluar daripada batasannya dan demi menjaga hati seseorang. Sekian.

No comments:

Post a Comment