04 March 2011

PRAGMATIK..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


"Awal mai kelas..."


Begitulah kata-kata yang terpacul dari mulut rakanku ketika aku baru sahaja tiba ke kelas. Disebabkan rasa tidak sedap badan, aku terpaksa lewat ke kelas. Aku hanya tersengih ketika dia menyapa dengan ayat tersebut.



Teringat aku akan apa yang dimaksudkan dengan pragmatik yang di dalamnya terkandung salah satu elemen iaitu  pertuturan (speech act). Salah satu cara yang mana bahasa digunakan untuk menyampaikan maklumat bagi makna pengucapan harfiah adalah melalui speech act. Sesuatu ucapan hanya mempunyai makna sekiranya kita dapat menentukan kebenarannya. Makna sesuatu ujaran bergantung kepada pemakaiannya.

Berdasarkan ayat yang diucapkan oleh rakanku tadi, aku dapat mengagak bahawa dia telah menggunakan speech act bagi memerliku. Jika dilihat dari makna dari dasar lokasinya, ayat tersebut menyatakan kebenaran bahawa memang benar aku datang awal ke kelas. Sekiranya dilihat dari segi daya yang ditimbulkan oleh kalimat itu ilokasi, kalimat ini bersifat pujian sekiranya betul aku datang awal ke kelas dan berisi ejekan sekiranya aku datang lewat ke kelas.

Orang Melayu memang pandai menggunakan sindiran bagi memerli seseorang. Agak tidak sopan sekiranya sesuatu perkara disampaikan secara terang-terangan. Oleh itu, unsur pragmatik digunakan bagi menyampaikan sesuatu makna yang di luar daripada nahu tatabahasa. 

Sekian.


No comments:

Post a Comment