10 February 2011

ULANG LAGI...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ulang? Ulang apa ye? 
Di sini aku ingin menceritakan satu kisah mengenai ulang. Bukan ulang semester atau lain-lain, tapi adalah ulang ayat. Anda pernah dengar unsur lewah? Kalau orang bahasa sudah tentu pernah dengar bukan? Banyak dalam kalangan kita yang sering mengulang perkataan yang sama maksud.

Ketika aku sedang asyik berbual dengan rakanku sementara menunggu kelas seterusnya, salah seorang daripada mereka pun bersuara. 

Dila : Cuba hang try buka portal tengok, sampai la ni tak boleh buka.


Ayu : Dah memang sistem depa macam tu, makin maju teknologi makin hampeh.


Aku : Ada masalah problem pa?


Dila : Portal tu la, dok loading ja tak abis. Geram aku.


Begitulah serba sedikit dialog antara aku dan juga rakan-rakanku. Disebabkan kami merupakan satu geng yang datang dari Kedah,  maka dialek Kedah digunakan.


Aku ingin menjelaskan bahawa terdapat unsur pengulangan atau lewah di dalam dialog tersebut. Walaupun terdapat percampuran antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris, namun maksudnya tetap sama. Aku juga mendapati sudah menjadi satu tabiat dalam masyarakat kita pada hari ini mengulang perkataan yang sama dalam percakapan. Ada juga yang secara sengaja mencampur adukkan ucapan secara berleluasa seperti :

"Cuba hang try test uji"

Maksud yang sama, namun terdapat pengulangan yang secara berleluasa di situ. Oleh itu, kita sebagai guru haruslah peka dengan situasi ini. Kita tidak seharusnya membiarkan perkara ini berterusan bermaharajalela dalam bahasa kita. Jika kita tidak mengubahnya, siapa lagi? Oleh itu, renung-renungkanlah...Sekian.

No comments:

Post a Comment