10 February 2011

DIALEK KITA..

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Petang tadi selepas sahaja pulang dari kelas EDU, aku menunaikan segera menunaikan solat asar. Selepas berbual seketika dengan orang tersayang, aku pun terus melelapkan mata seketika kerana keletihan. Sebaik sahaja mata terbuka, aku membaca mesej yang telah dihantar oleh adikku.

Tpon mak st..la ni.

Aku pun dengan segera menelefon mak di kampung. 



Aku : Hello, assalamualaikum.

Mak : Halo, waalaikumsalam.

Aku : Awat Mak?

Mak : Tak dak pa la. Ni hang dok wat pa ni?

Aku : Baqu bangun tidoq.

Mak : Tidoq apa maghrib2 ni. Pasai pa?

Aku : Tak dak pa la. Baqu balik kelas tadi. Letih la.

Mak : Oo..ni tadi hang mesej mak  tak dak kredit. Baju tu tak buat lagi. Tengok la haqi ahad ni ka mak pos.

Aku : Tak pa la cam tu. Kawan chek dok tanya dah.

Mak : Ha, tengok la siap nanti mak suquh la Kak Ah pos. Makan dah ka?

Aku : Ok. Makan tadi ja, malam dak lagi.

Mak : Acat limau habih dah ka? ikan bilis?

Aku : Habih dah. Ikan bilis baru makan sekali.

Mak : Ha, tak pa la cam tu. Pi la mandi nu, maghrib dah.

Aku : Ha la, nak pi la ni. Ok, assalamualaikum.

Mak : Waalaikumsalam.


Itulah dialek kita. Dialek Kedah yang menjadi kebanggaanku. Aku tidak pernah segan untuk bertutur dalam dialek tersebut walau di mana aku berada. Namun, ada juga pepatah "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak". Ada kala apabila berada di dalam situasi yang formal, aku akan bertutur dalam bahasa baku. Namun masih tidak kulupakan bahasa dialek tersebut. Sangat unik bukan?

Oleh itu, marilah kita bersama-sama memartabatkan dialek kita. Namun tidak harus kita lupa akan bahasa baku yang menjadi cerminan diri kita. Wassalam.

No comments:

Post a Comment