11 February 2011

SINGKATNYA...

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..

Hari ini aku seperti tidak sedap badan sahaja. Mungkin disebabkan semalam aku tidak menjamah nasi dan hanya menjamah roti sahaja. Namun aku tetap bersemangat untuk menulis entri di dalam blog kesayanganku ini.

Seperti biasa, tajuk aku pada hari ini ialah SINGKATNYA...Apa yag singkat? Baju? Kain?Seluar?
Jeng..jeng..jeng...

Jangan berfikiran negatif. Singkat yang aku maksudkan ialah perkataan ataupun sekarang lebih dikenali sebagai bahasa SMS. Sudah menjadi tabiat generasi sekarang menggunakan singkatan yang sesingkat-singkatnya sehingga kadang kala kita menjadi pening memikirkan mesej yang ingin disampaikan. Kadangkala sampai tersasar daripada tujuan asal yang ingin disampaikan. 

Sebentar tadi aku baru sahaja menerima mesej pesanan ringkas daripada adikku di kampung. Mesejnya berbunyi begini :

As'kum, chat ka? uat pe? Aq nk mtx tlg ckt. Ang tlg isi spa kt aq st...

Aku menjadi kaget seketika. Memikirkan apa yang ditulis oleh adikku itu. Chat? Bagaimana dia tahu aku sedang " chat "? uat?aq?mtx? Pening aku........



Setelah beberapa minit memikirkan, barulah aku faham akan maksud mesejnya.

Assalamualaikum..sihat ka? buat apa? Aku nak minta tolong sat. Tolong isi SPA kat aku sat..

Mudahnya masyarakat kita sekarang bukan? Yang pendek mahu dipendekkan lagi. Kadang-kadang seperti sudah menjadi satu kebiasaan pula. Aku juga turut menyenaraikan beberapa perkataan yang sukar difahami :

koe = kau

6be = nombor

tw = tau

mw = mau

bley = boleh

mp = maaf

bb = sebab


Oleh itu, marilah kita sama-sama renungkan. Apakah kita mahu menyampaikan mesej yang tepat untuk mudah difahami oleh penerima ataupun hanya sekadar ikut sesedap rasa sahaja apabila ingin berbahasa? Bahasa melambangkan bangsa. Sekiranya perkara ini berterusan, instituisi pendidikan juga akan turut merasa tempiasnya kerana para pelajar sekarang sudah terbiasa dengan singkatan-singkatan ini dan seterusnya akan terbawa-bawa dalam ujian mahupun peperiksaan. Siapa yang harus dipersalahkan sekiranya perkara ini berterusan??

No comments:

Post a Comment