23 February 2011

KEDAH vs KELANTAN

Assalamualaikum w.b.t...

Sudah lama tidak menulis di dalam blog ini. Agaknya sudah bersawang, mungkin juga dipenuhi dengan sarang labah-labah. Demi kesibukan yang melanda diri, aku tidak sempat mencoret di dalam blog kesayangan ini. Namun hari ini akan aku gagahi juga untuk meluangkan sedikit masa untuk bermanja-manja dengannya.

Baiklah. Setiap hari aku akan berdepan dengan rakan daripada pelbagai negeri. Ada dari negeri Perak, Kedah, Terengganu Johor, Sabah dan sebagainya. Namun tidak lupa juga kepada insan istimewa yang berasal dari negeri Kelantan. Setiap hari aku akan belajar satu dialek dari negeri Kelantan. Inilah keistimewaannya. Selain berbual kosong, aku juga dapat belajar serba sedikit mengenai loghat Kelantan. Mana tahu, suatu hari nanti aku akan menjadi salah seorang warga Kelantan. 



Ingin aku kongsikan di sini beberapa perkataan dari dialek Kelantan yang mempunyai maksud yang sama atau hampir sama dengan dialek Kedah.

bekeng ~ cengei
gewe ~ marka
royak ~ habaq
gelenya ~ meqela
sokmo ~ seterit
kelih ~ kalih

No comments:

Post a Comment