07 March 2011

HOI...!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ketika aku berjalan menuju ke tempat menunggu bas, aku telah menyapa seorang rakan yang sedang duduk menunggu bas juga.






Aku : Hai Datuk.

Aliza : Hoi!

Aku : Amboi, hoi...

Aliza : Biasa la...

Selepas itu aku pun membiarkan dia melayan telefon bimbitnya. Ternyata apabila kita menegur seseorang dari arah belakang mahupun hadapan, secara tidak sengaja akan keluar perkataan yang kurang enak untuk didengar. Walaupun kita memandang perkara tersebut sebagai sesuatu yang biasa dalam kalangan rakan, namun hal itu akan menjadi luar biasa apabila kita berada di luar dari kelompok masyarakat yang berbeza. Seperti kata seorang ustaz ketika aku belajar di sekolah menengah dahulu, "Benda kalau dilatih nanti akan jadi melatah". Betul juga katanya. Sekiranya kita sudah terbiasa dengan perkara tersebut dengan berulang kali, maka hal itu akan menjadi kebiasaan begitu juga dengan melatah.

Agak kurang enak sekiranya kita menegur secara baik tetapi dibalas dengan perkataan yang kurang baik. Sntara perkataan lain yang agak kurang sedap didengar ialah :

Bodoh

Sengal

Bangang

Perkataan sebegini sudah biasa kita dengar dalam kalangan remaja yang suka mengikut darah muda mereka. Sekiranya berlaku sesuatu perkara yang menyakitkan hati, kata-kata tersebut akan terkeluar daripada mulut mereka. Oleh itu, marilah kita sama-sama membiasakan diri dengan perkara yang baik-baik supaya tidak menjadi yang tidak baik di kemudian hari. Sekian.


No comments:

Post a Comment