27 January 2011

TERKILAN...

Sedih dan pedih bukan apabila kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang. Apatah lagi mengenai perkara yang remeh temeh. Kali itu jugalah macam-macam prasangka buruk yang akan dilemparkan antara satu sama lain. 

Hendak dijadikan cerita. Pada suatu hari, terjadi pergaduhan kecil antara aku dan si dia. Apa yang hendak dihairankan, sudah menjadi adat apabila berkasih sayang bukan? Ada sahaja perasaan cemburu menyelubungi hati. Disebabkan aku berasal dari Kedah, manakala si dia berasal dari Kelantan, maka keluarlah kata-kata dari dialek masing-masing.

Si dia : Bekeng teh!

Aku : Suka hati aku la, ang kalut pa?

Perasaan marah semakin meluap-luap. Memang, setiap kali bergaduh ada sahaja perkataan yang kurang enak didengar menjadi halwa telinga. Apatah lagi setelah berjanji untuk makan bersama-sama. Akhirnya masing-masing mengalah.



Kadang-kala rasa geli hati pula apabila di saat bergaduh akan terkeluar kata-kata dari dialek masing-masing. Apatah lagi kalau tidak faham, maka terkapai-kapailah aku mencari maksudnya. Nasib baiklah si dia tidak perlu sepertiku kerana bahasa perbualan kami setiap hari adalah menggunakan dialek utara. 

Sebagai kesimpulannya, biar apa warna kulit kita...hitam, coklat, kuning, biru...kita tetap satu. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Walaupun kita berkasih-sayang, kita seharusnya menjaga tata susila juga. begitu juga dengan orang yang lebih dewasa daripada kita. Oleh, marilah kita menggunakan kata-kata yang enak sepanjang masa tidak kiralah bila dan di mana. Sekian.


No comments:

Post a Comment