20 January 2011

JALAN-JALAN..

Assalamualaikum semua...

Apa khabar? Harap semua sihat..iyelah, sekarang ni musim sering berubah-ubah. Kesihatan juga boleh terjejas. Oleh itu, pandai-pandailah kita menjaganya ye..

Mesti ramai yang suka kan, duit pinjaman PTPTN dah masuk. Mesti ada juga yang masih lagi merungut, masuk sikit dan macam-macam lagi...Apapun kawan-kawan, kita haruslah lebih banyak bersabar ye. Dan juga haruslah bersyukur dengan apa yang ada kerana munugkin ada hikamah di sebalik kesulitan.

Dalam kekangan waktu yang agak singkat dengan lambakan tugasan yang semakin banyak dan ketandusan wang, namun semua itu tidak menghalang aku untuk bercuti. Sememangnya melihat tempat orang adalah hobi yang tidak dapat aku elak. Itu juga bergantung kepada bajet, kalau bajet sedikit maka dekat lah tempat yang akan kulawat. Kalau bajet banyak, maka jauh lagilah tempat itu. Tapi buat masa sekarang aku hanya mampu melawat negeri-negeri di Semenanjung sahaja. Mungkin suatu hari nanti masa untuk melawat Borneo atau luar negara akan tercapai. Siapa tahu kan? Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.:)

Baiklah, semalam merupakan cuti umum bagi negeri Perak bagi menyambut perayaan Thaipusam. Sememangnya Malaysia terkenal dengan pelbagai kaum dan pelbagai perayaan. Di kesempatan itulah aku mengambil peluang untuk melawat Pulau Pangkor. Aku bersyukur kerana mempunyai temam yang mempunyai hobi yang sama denganku. Banyak tempat yang kami lawati dan aku tertarik kepada banner ini :-


Bangga juga aku apabila melihat logo UPSI terpampang di muka banner tersebut. Tetapi apa yang menjadi perhatianku di sini ialah, bahasa yang digunakan adalah sangat indah. Walaupun ditulis dalam Bahasa Inggeris dan di bawahnya Bahasa Melayu namun hasil gabungan kedua-dua bahasa ini menjadikan pengunjung begitu tertarik dengannya. Manakan tidak. kata "our" seolah-olah memberi gambaran bahawa Pulau Pangkor adalah milik bersama. Begitu juga dengan kata "kita". Cantik bukan? Inilah yang harus kita semai dalam masyarakat kita. Saling bertolak ansur dan sanggup berkongsi kenikmatan yang telah dikurniakan oleh Tuhan sebagai hak milik bersama.

Walau apa pun bangsa dan agama kita, kita adalah satu. SATU MALAYSIA.



No comments:

Post a Comment