25 January 2011

MARAH DAN AMARAH..

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Letih, sungguh letih. Minggu yang terpaksa berkejar-kejaran ke sana dan ke sini. Ini gara-gara EDU! Mahu sahaja aku menangis...

Hari ini juga merupakan hari yang betul-betul buat aku GERAM. Entah kenapa dan mengapa, rasa BENCI makin membuak-buak kepada hamba ALLAH yang seorang itu. Pandai berjanji, tapi dia mungkiri. Pandai berkata-kata, tapai tak dikota. Bukanny orang yang tidak berpalajaran, tapi sudah sampai tahap PhD!

Lupakan seketika mengenainya. Alkisah, ketika berada di fakulti kira-kira jam 10.45 pagi tadi, aku bergegas ke bilik salah seorang pensyarah di Fakulti Bahasa dan Komunikasi kerana telah membuat janji temu dengannya semalam. Aku ingin mengambil semula folio ROS daripada beliau. Malangnya, beliau tiada di bilik.Tak mengapalah, itu bukan tujuan aku yang sebenar. Tujuan aku adalah untuk berjumpa dengan seorang lagi pensyarah untuk menunjukkan Rancangan Mengajar kepadanya. Aku telahpun pergi untuk bertemunya semalam, namun macam-macam alasan yang diberikannya. Hari ini juga sama, aku pun sudah putus asa.

Nak dijadikan cerita, aku yang dari tadi mahu ke tandas kerana kes kecemasan terpaksalah ke tandas staf di fakulti tersebut. Setelah selesai, sahabatku pulak mengambil gilirannya. Tiba-tiba datanglah seorang "mak cik" yang tergesa-gesa mahu ke tandas juga. Namun malangnya, ketiga-tiga tandas  berkunci. Aku yang sedang membetul-betulkan tudung pun dimarahinya :

MAK CIK : You all ni staf ke? (dengan nada marah)

AKU : Tak. (ketakutan)

MAK CIK : Habis, tak reti nak baca kat luar tu ke?

AKU : Emergency tadi, maaf.

MAK CIK : Tandas sebelah kan ada!

Aku yang ketakutan terus mencapai beg lalu keluar dengan muka masam mencuka. 


Ya, memang kami salah sebab telah msuk ke dalam tandas staf. Dan aku pun telah minta maaf kepada beliau. Namun, begitukah sikap seorang yang berpendidikan, menggunakan kata-kata yang kurang sopan kepada anak bangsa sendiri? Tidakkah beliau tahu berbudi bahasa, menegur dengan cara yang berhikmah? Sedangkan di situ adalah tempat yang lahirnya para cendekiawan bahasa, salahkah jika beliau menggunakan bahasa yang elok untuk menegur?

Di sini aku dapat membuat rumusan bahawa, tidak semua orang yang berpendidikan tinggi tahu akan nilai-nilai berbudi bahasa. Mereka hanya tahu mengajar, tetapi tidak pula pandai mengaplikasikannya dalam kehidupan sendiri. Salahkah sekiranya anak bangsa menjadi begitu dek sikap pendidik sendiri yang tidak pandai berbudi bahasa? Renung-renungkan dan selamat beramal. 

No comments:

Post a Comment